CONVOCATÒRIA TANCADA
L’objectiu d’aquests ajuts és la creació i/o el relleu de microempreses no agràries, en territoris rurals, que fomentin el desenvolupament econòmic local, en el marc del PDR de Catalunya 2014-2022, i es gestionen mitjançant la metodologia LEADER.
L’ajut consisteix en un import a tant alçat determinat per cobrir les despeses mínimes i l’actiu circulant requerit a una empresa per a la seva posada en funcionament o traspàs d’activitat, i uns increments determinats segons l’apartat 8 de l’annex de l’ORDRE ARP/221/2024.
Termini previst: Tota la informació a les bases reguladores.
A qui va dirigit: Persones físiques que creïn una microempresa, d’acord amb la Recomanació 2003/361/CE, de 6 de maig, a títol individual, o que adquireixin una microempresa en traspàs, en què com a mínim es generi el seu lloc de treball i no hagin estat donades d’alta com a autònoms en el mateix grup d’activitats a què es dedicarà la nova microempresa per a la qual se sol·licita l’ajut en els últims tres anys en l’àmbit territorial Leader. En el cas d’autònoms col·laboradors, només es consideraran persones beneficiàries si canvien d’activitat empresarial o bé prenen el relleu de l’activitat familiar.
Persones jurídiques i cooperatives no agràries, sempre que, en les primeres, els socis dedicats majoritàriament a l’activitat subvencionada assumeixin com a mínim el 50% dels riscos i les responsabilitats i compleixin el requisit de ser microempresa d’acord amb la Recomanació 2003/361/CE, de 6 de maig.
Les persones jurídiques hauran d’estar participades exclusivament per persones físiques per ser beneficiàries de l’ajut.
En el cas de persones físiques i jurídiques que ja desenvolupin una activitat empresarial en territori Leader, l’alta d’una nova activitat empresarial es considera una diversificació i, per tant, no serà objecte d’ajut.
Qui pot sol·licitar l'ajut?
Persones físiques que creïn una microempresa a títol individual, o que adquireixin una microempresa en traspàs, en què com a mínim es generi el seu lloc de treball i no hagin estat donades d’alta com a autònoms en la mateixa activitat a què es dedicarà la nova microempresa per a la qual se sol·licita l’ajut en els últims tres anys en l’àmbit territorial Leader.
Persones jurídiques (microempreses) i cooperatives no agràries, sempre que, en el cas de les empreses no cooperatives, un dels socis assumeixi, com a mínim, el 50% dels riscos, de les responsabilitats civil, fiscal i social i de la seva gestió.
Tipus i quantia d'ajuts
L’ajut consisteix en un import a tant alçat a concedir per a la creació d’una empresa o l’adquisició d’una empresa en traspàs, que podrà assolir fins a 35.000 euros, d’acord amb les condicions que indiqui l’Ordre de bases reguladores.
Els criteris de valoració de les sol·licituds d’ajut també quedaran fixades a les bases reguladores.
Requisits d'accés i compromisos
- No haver estat donat/da d’alta a la Tresoreria de la Seguretat Social i/o l’Agència Tributària per a l’activitat abans de la presentació de la sol·licitud.
- Els ingressos de les persones físiques no podran procedir, en més d’un 50%, d’un únic client.
- Realitzar projectes adreçats a activitats no agràries, i no excloses expressament a les bases reguladores.
- En el cas de persones físiques, estar empadronada en un municipi de l’àmbit territorial LEADER de Catalunya. Si ara mateix no compleix aquest requisit, ho haurà de complir en el termini de 2 mesos a partir de la data de notificació de la resolució de concessió de l’ajut.
- Les persones jurídiques han de tenir la seu social en l’àmbit territorial LEADER de Catalunya. Si ara mateix no compleix aquest requisit, ho haurà de complir en el termini de 2 mesos a partir de la data de notificació de la resolució de concessió de l’ajut.
- No incórrer en cap causa legal que impedeixi obtenir la condició de persona beneficiària.
- No haver estar sancionada o condemnada perquè ha exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionada per resolució administrativa ferma o condemnada per sentència judicial ferma.
- Estar al corrent de les obligacions amb l’Administració tributària i la Seguretat Social i no tenir deutes de cap mena amb la Generalitat de Catalunya.
En el cas de cooperatives, els seus socis han de complir, a més, els requisits següents:
- Com a mínim el 50% del seus socis no ha d’haver estat donat d’alta a la Tresoreria de la Seguretat Social i/o l’Agència Tributària per a l’activitat abans de la presentació de la sol·licitud.
- Els ingressos de com a mínim el 50% del seus socis no podran procedir, en més d’un 50%, d’un únic client.
- Tots els socis han de realitzar projectes adreçats a qualsevol activitat no agrària, i no excloses expressament a les bases reguladores.
- Tots els socis hauran d’estar empadronats en un municipi de l’àmbit territorial LEADER de Catalunya. Si ara mateix no compleixen aquest requisit, ho hauran de complir en el termini de 2 mesos a partir de la data de notificació de la resolució de concessió de l’ajut.
- Iniciar l’execució del pla empresarial a partir de la data de sol·licitud, i com a màxim en el termini de 3 mesos següents a la data de notificació de la resolució de l’ajut.
- Mantenir l’activitat empresarial durant un mínim de cinc anys a comptar des del pagament de l’ajut.
- Informar el públic sobre l’ajut obtingut pel FEADER, durant els 5 anys esmentats, tant a la seu de l’activitat (panell/placa) com al lloc web de l’activitat.
- Proporcionar a la Secretaria d’Agenda Rural, als avaluadors designats o a altres organismes designats per la Secretaria esmentada tota la informació necessària per poder realitzar el seguiment i l’avaluació del programa, en particular en relació amb el compliment de determinats objectius i prioritats.
S’haurà de conservar tota la documentació original dels documents aportats al DACC per a la justificació de la subvenció fins als 5 anys posteriors a la data de pagament final de l’ajut i facilitar-los a les autoritats nacionals i de la UE i, en general, als òrgans de control quan els la reclamin. - Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuï el DACC i a altres comprovacions i controls financers que puguin realitzar els òrgans de control competents, tant nacionals com comunitaris, i aportar tota
la documentació que els sigui requerida. - Comunicar al DACC la sol·licitud/concessió d’altres subvencions per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol Administració pública o ens públic o privat, nacional o internacional, i altres ajuts de minimis.
Àmbit d'aplicació
Les àrees d’aplicació d’aquests ajuts, es corresponen amb l’àmbit territorial LEADER 2014-2022. En el cas del territori gestionat per l’Associació Leader de Ponent inclou els municipis de les comarques següents:
Tots els municipis de la comarca de Les Garrigues.
Tots els municipis de la comarca de l’Urgell.
Tots els municipis de la comarca del Pla d’Urgell.
Aitona, els Alamús, Alcanó, Alfés, Almatret, Aspa, la Granja d’Escarp, Llardecans, Maials, Massalcoreig, Sarroca de Lleida, Seròs, Sunyer i Torrebesses.
2a convocatòria.2024
1a convocatòria.2024
Compatibilitat amb altres ajuts
- El Tiquet Rural és INCOMPATIBLE amb qualsevol altre ajut destinat a la creació d’empreses.
- El Tiquet Rural és COMPATIBLE amb les convocatòries d’ajuts LEADER vinculades a projectes d’inversió.
Documentació
- Pla d’empresa segons el model de Catalunya Emprèn, o segons el model de l’Ateneu Cooperatiu de referència.
- Informe de l’assessor de Catalunya Emprèn per acreditar la seva viabilitat empresarial.
- Per a sol·licituds d’ajut superior als 30.000 euros, en el cas d’empreses que poden presentar el compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació subscrita, d’acord amb el model normalitzat, de complir els terminis de pagament previstos per la Llei 3/2004 i les condicions per poder presentar el compte de pèrdues i guanys abreujat, d’acord amb la normativa comptable. En el cas d’empreses que no poden presentar el compte de pèrdues i guanys abreujat, certificat d’auditor inscrit en el Registre oficial d’auditores de comptes (ROAC), que atendrà el termini efectiu dels pagaments de l’empresa client amb independència de qualsevol finançament per al cobrament anticipat de l’empresa proveïdora, i, en el cas que no sigui possible emetre aquest certificat, es podrà presentar com a mostra d’acompliment l’informe de procediment acordat també elaborat per un auditor ROAC.
En el cas que la comarca no disposi del servei de la Xarxa de Catalunya Emprèn, aquest pla d’empresa pot estar elaborat per l’entitat de promoció econòmica del territori, i, en el cas de les cooperatives, per l’Ateneu Cooperatiu de referència en el territori. En aquest pla, s’haurà de justificar la idoneïtat per desenvolupar l’activitat subvencionada. - Les persones sol·licitants d’aquests ajuts s’han d’adherir al codi ètic que figura com a annex 6 a l’ordre.