CONVOCATÒRIA OBERTA
Què és?
L’objectiu d’aquests ajuts és el foment de la creació i el relleu d’empreses no agràries que generin activitat econòmica amb accions adreçades a fomentar la reactivació econòmica i la creació d’ocupació.
Termini previst: Del 10/12/2024 al 14/02/2025, ambdós inclosos.
Aquest tràmit només es pot fer per internet. La documentació que aporteu per un altre canal no es tindrà en compte ni es computarà a efectes de data de presentació.
Qui pot sol·licitar l'ajut?
Persones físiques que creïn una microempresa, d’acord amb la Recomanació 2003/361/CE, de 6 de maig, a títol individual, o que adquireixin una microempresa en traspàs, en què com a mínim es generi el seu lloc de treball i no hagin estat donades d’alta com a autònoms en el mateix grup d’activitats a què es dedicarà la nova microempresa per a la qual se sol·licita l’ajut en els últims tres anys en l’àmbit territorial Leader.
En el cas d’autònoms col·laboradors, només es consideraran persones beneficiàries si canvien d’activitat empresarial o bé prenen el relleu de l’activitat familiar.
Persones jurídiques i cooperatives no agràries, sempre que, en les primeres, els socis dedicats majoritàriament a l’activitat subvencionada assumeixin com a mínim el 50% dels riscos i les responsabilitats i compleixin el requisit de ser microempresa d’acord amb la Recomanació 2003/361/CE, de 6 de maig.
Les persones jurídiques hauran d’estar participades exclusivament per persones físiques per ser beneficiàries de l’ajut.
En el cas de persones físiques i jurídiques que ja desenvolupin una activitat empresarial en territori Leader, l’alta d’una nova activitat empresarial es considera una diversificació i, per tant, no serà objecte d’ajut.
Tipus i quantia d'ajuts
L’ajut consisteix en un import a tant alçat a concedir per a la creació d’una empresa o l’adquisició d’una empresa en traspàs que podrà assolir fins a 35.000 euros, d’acord amb les condicions que indiquen els apartats establerts al punt 8 de l’ORDRE ARP/221/2024. Aquest ajuts se subjecten al Reglament (UE) 2023/2831 de la Comissió, de 13 de desembre de 2023, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea als ajuts de minimis (DOUE sèrie L, de 15.12.2023).
Els criteris de valoració de les sol·licituds d’ajut també quedaran fixades a les bases reguladores.
Requisits d'accés i compromisos
- No haver estat donat/da d’alta a la Tresoreria de la Seguretat Social i/o l’Agència Tributària per a l’activitat abans de la presentació de la sol·licitud.
- Els ingressos de les persones físiques no podran procedir, en més d’un 50%, d’un únic client.
- Realitzar projectes adreçats a qualsevol activitat no agrària, excepte les establertes a l’annex 3 de les bases reguladores.
- En el cas de persones físiques, estar empadronada en un municipi de l’àmbit territorial LEADER de Catalunya. Les persones jurídiques han de tenir la seu social en l’àmbit territorial LEADER de Catalunya.
- Si no es compleix el requisit descrit anteriorment en el moment de la sol·licitud, ho hauran d’estar en el termini de 2 mesos a partir de la data de notificació de la resolució de concessió de l’ajut (tant les persones físiques com la seu social de les persones jurídiques).
En el cas de cooperatives, els seus socis han de complir, a més, els requisits següents:
- Com a mínim el 50% del seus socis no ha d’haver estat donat d’alta a la Tresoreria de la Seguretat Social i/o l’Agència Tributària per a l’activitat abans de la presentació de la sol·licitud.
- Com a mínim el 50% del seus socis han de tenir com a activitat principal la definida al pla empresarial
- Tots els socis han de realitzar projectes adreçats a qualsevol activitat no agrària, excepte les establertes a l’annex 3 de les bases reguladores, i desenvolupar la seva activitat en municipis de l’àmbit Leader.
- Tots els socis hauran d’estar empadronats en un municipi de l’àmbit territorial LEADER de Catalunya. En el cas que algun dels socis no estigui empadronat en el mateix municipi on es troba l’activitat, o bé en l’àmbit territorial Leader de Catalunya, ho haurà d’estar en el termini de 2 mesos a partir de la data de notificació de la resolució de concessió de l’ajut.
Les persones beneficiàries han d’assumir els compromisos específics següents que són considerats excloents:
- Mantenir l’activitat empresarial durant un mínim de cinc anys a comptar des del pagament de l’ajut.
- La persona beneficiària haurà d’estar donada d’alta en la Seguretat Social, i l’activitat prevista al pla empresarial haurà de ser la seva activitat principal.
- Iniciar l’execució del pla empresarial a partir de la data de sol·licitud, i com a màxim en el termini de 2 mesos següents a la data de notificació de la resolució de l’ajut.
- Informar el públic sobre l’ajut obtingut pel FEADER, durant els 5 anys esmentats, tant a la seu de l’activitat (panell/placa) com al lloc web de l’activitat.
- Proporcionar a la Secretaria d’Agenda Rural, als avaluadors designats o a altres organismes designats per la Secretaria esmentada tota la informació necessària per poder realitzar el seguiment i l’avaluació del programa, en particular en relació amb el compliment de determinats objectius i prioritats.
- En el cas d‘incompliment de qualsevol dels compromisos esmentats, s’iniciarà el procediment de revocació de l’ajut corresponent, i el seu reintegrament, si s’escau.
Les bases reguladores inclouen altres compromisos i obligacions de la persona beneficiària considerats bàsics i que cal tenir en compte.
Documentació
- Pla d’empresa segons el model de Catalunya Emprèn, o segons el model de l’Ateneu Cooperatiu de referència. En el pla d’empresa s’hi ha d’incloure una declaració sobre l’epígraf al qual es donarà d’alta.
- Informe de l’assessor de Catalunya Emprèn per acreditar la seva viabilitat empresarial. En el cas que la comarca no disposi del servei de la Xarxa de Catalunya Emprèn, aquest pla d’empresa pot estar elaborat per l’entitat de promoció econòmica del territori, i, en el cas de les cooperatives, per l’Ateneu Cooperatiu de referència en el territori. En aquest pla, s’haurà de justificar la idoneïtat per desenvolupar l’activitat subvencionada.
- Per a sol·licituds d’ajut superior als 30.000 euros, en el cas d’empreses que poden presentar el compte de pèrdues i guanys abreujat, certificació subscrita, d’acord amb el model normalitzat que es pot descarregar del web https://agricultura.gencat.cat/ca/ambits/desenvolupament-rural/contracte-global-explotacio/documentsassociats/ de complir els terminis de pagament previstos per la Llei 3/2004 i les condicions per poder presentar el compte de pèrdues i guanys abreujat, d’acord amb la normativa comptable. En el cas d’empreses que no poden presentar el compte de pèrdues i guanys abreujat, certificat d’auditor inscrit en el Registre oficial d’auditores de comptes (ROAC), que atendrà el termini efectiu dels pagaments de l’empresa client amb independència de qualsevol finançament per al cobrament anticipat de l’empresa proveïdora, i, en el cas que no sigui possible emetre aquest certificat, es podrà presentar com a mostra d’acompliment l’informe de procediment acordat també elaborat per un auditor ROAC.
- Les persones sol·licitants d’aquests ajuts s’han d’adherir al codi ètic que figura com a annex 5 a l’Ordre.
- En el cas de persones jurídiques, acord de l’òrgan corresponent, tant de representació com de presentació de sol·licitud de l’ajut.
- Declaració responsable de PIME.
- Escriptures.
- Acreditació de la representació.
- En el cas de cooperatives, autorització dels membres de la cooperativa.
Àmbit d'aplicació
Les àrees d’aplicació d’aquests ajuts, es corresponen amb l’àmbit territorial LEADER 2014-2022. En el cas del territori gestionat per l’Associació Leader de Ponent inclou els municipis de les comarques següents:
Tots els municipis de la comarca de Les Garrigues.
Tots els municipis de la comarca de l’Urgell.
Tots els municipis de la comarca del Pla d’Urgell.
Aitona, els Alamús, Alcanó, Alfés, Almatret, Aspa, la Granja d’Escarp, Llardecans, Maials, Massalcoreig, Sarroca de Lleida, Seròs, Sunyer i Torrebesses.
2a convocatòria.2024
1a convocatòria.2024
Compatibilitat amb altres ajuts
- El Tiquet Rural és INCOMPATIBLE amb qualsevol altre ajut destinat a la creació d’empreses.
- El Tiquet Rural és COMPATIBLE amb les convocatòries d’ajuts LEADER vinculades a projectes d’inversió.